SVITAP s.r.o. (logo)

SVITAP zahajuje výrobu Lomnických sucharů

Přes 200 let známou pochoutku, Lomnické suchary, čeká období renesance. Nové moderní prostory pro výrobu, nový obal i název. Tradice ale zůstává. V rozhovoru s Markem Heřmanským, jednatelem společnosti SVITAP, která přebírá od nového roku výrobu, vám představujeme eLeSka. Moderní suchary vyráběné dle původních receptur.

V druhé polovině roku 2022 postupně došlo k
převzetí produkce tradiční regionální pochoutky – Lomnických sucharů. Co bylo vůbec prvním
impulsem pro Vaše rozhodnutí?

První myšlenka na znovuobnovení sucharů k
nám přišla před několika lety. Ochrannou známku restituoval potomek původních majitelů, pan
Kodejška. Začali jsme s ním tedy jednat o možném převzetí výroby. V loňském roce jsme se
finálně domluvili a dokončili všechny potřebné
kroky, nyní instalujeme technologie, ladíme receptury a postupně spouštíme výrobu.


Celá výroba se přesouvá do nové provozovny.
Kde bude umístěna?

Z původních prostor kousek od náměstí se výroba přesunula do nové provozovny v budově
bývalého Technolenu u nádraží v Lomnici nad
Popelkou. Využili jsme dosud prázdné prostory
ve 2. patře, kde jsme tedy nejprve museli udělat pár stavebních úprav. Nyní instalujeme nové
technologie, které výrobu zefektivní. I když bude
část prací zautomatizovaná, podíl ruční práce
bude mít stále zásadní význam.


Suchary mají více jak 200letou tradici. Chcete v
ní tedy pokračovat?

Určitě, bez minulosti není budoucnosti. Pan
Kodejška nám předal klenot – ručně psaný receptář vytvořený jeho předky, který obsahuje
více jak 40 dávno zapomenutých receptů. Ten
pro nás bude studnicí vědomostí a inspirace.
Budeme se snažit o to, abychom rozvíjeli know-
-how a stali se jediným synonymem pro Lomnické suchary. Věřím, že máme na čem stavět.


Jak byste Lomnické suchary v pár větách popsal?

Moje první zkušenost s nimi je někdy z doby raného jinošství. No a přiznám se, že na poprvé nic moc. Taková zvláštní kombinace – tvrdé křupavé
těsto s ořechy obalené v cukru. Záhy jsem jim
ale, sám nevím proč, úplně propadl. Řekl bych,
že v nich je snad nějaká magická síla, která vás
nutí vzít si ještě a ještě (smích).

Spolu s dalším rozvojem značky jste přistoupili
i ke změně designu obalu. Proč?

Důvodem je fakt, že chceme zaujmout různé věkové kategorie zákazníků. Nyní si suchary kupují především senioři, kteří si je ještě pamatují z
dob svého dětství. Tenkrát byly suchary u nás hodně populární. Nyní chceme oslovit i mladší
generace, které již nemají k sucharům sentimentální vztah, ale chápou je jako chutnou potravinu k dobrému vínu, vychlazenému pivu, nebo do batohu na túru. I proto jsme přistoupili k celkovému redesignu značky a nové varianty sucharů už budou prodávány pod značkou eLeSka. Název vychází ze zkratky LS – Lomnické suchary.
Tím se nám myslím podařilo vhodně spojit tradici a nové trendy.

Jaké jsou aktuální řady produktů a chystají se
nějaké novinky?

Stávající produkty se dají rozdělit do tří skupin
– sladké, slané a natur bez příchuti. Tyto druhy
chceme zachovat i do budoucna a měly by k
nim přibývat další populární příchutě. Zaměřit
se chceme především na slané suchary, ve kterých vidíme větší potenciál.

Kde budou suchary k dostání? Chcete regionální produkt rozšířit i za hranice?

V současném prodeji vidíme největší rezervy,
protože byl víceméně omezený spíše na region.
Zatím se prodávaly spíše v místních obchodech,
infocentrech. Máme v plánu oslovit známé obchodní řetězce a velkoobchodníky, už nyní budou k dostání třeba v prodejnách LIDL a JIP.
Náš záměr je stát se regionálním produktem s
celorepublikovou prodejní sítí. Budeme určitě
přemýšlet i nad expanzí do zahraničí, protože
některé varianty sucharů jsou potravinou využívanou i ve zdravotnictví při různých šetřících
dietách. Díky své trvanlivosti se k nim dá přistupovat i jako ke strategické potravině, takže
určitě budeme hledat i další cesty prodeje.

Lomnické suchary jsou chráněny evropskou
ochrannou známkou. Chcete pro ně získat i další certifikace a ocenění?

Nyní je příliš brzy nad tímto přemýšlet, ale určitě chceme maximálně podpořit jedinečnost
produktu – dlouhá trvanlivost, bez dochucovadel, lehká stravitelnost, vhodné pro specifické
diety. A rozhodně chceme zdůrazňovat region
původu.


Kde vidíte značku za pět, deset let?

Za pět let bychom byli rádi, aby byly suchary
dostupné po celém Česku a zákazníci je vnímali
jako pochoutku, po které rádi sáhnou při různých příležitostech. A myslím si, že za takových
deset let by tomu tak mohlo být i jinde ve světě.

Máte zájem o spolupráci?

Chcete nabízet Lomnické suchary a eLeSka ve své provozovně? Jste lázeňské zařízení a máte zájem o suchary v krabičce s vlastním potiskem?
Neváhejte se nám ozvat. Rádi si s vámi domluvíme schůzku.

Kompletní nabídku sucharů a další informace ke křupavé pochoutce naleznete na adrese www.eLeSka.cz.

Rubriky

Potřebujete
poradit?

Rádi vám pomůžeme.

Obraťte se na nás, ochotně vám pomůže najít nejlepší řešení.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram